måndag 27 april 2015

164. Post spinal huvudvärk.


Jag tänkte berätta lite snabbt om hur det ligger till med mig just nu. Dels har jag väldigt ont i snittet och har lite svårt att röra mig. Är ju trots allt nyopererad med ett 15cm stort snitt över magen så det är väl kanske inte så konstigt. 

Men sen så har jag åkt på något som heter post spinal huvudvärk som gör att jag får migränanfall då jag sitter upp eller står upp/går omkring. Jag ska alltså vara sängliggande ett tag framöver nu tills det gått över.  När jag ligger ner försvinner huvudvärken men så fort jag reser mig kommer huvudvärken tillbaka. Det är något jag tycker är lite jobbigt eftersom att det är viktigt att vara uppe och röra på sig efter snittet för att läka snabbare och minska risken för blodproppar.

Post spinal huvudvärk är något man kan få då man har tagit spinalbedövning. Lätt förklarat har det att göra med att sprutan lämnade ett hål in mellan kotorna så att ryggmärgsvätska rinner ut i kroppen vilket ger huvudvärk och yrsel. Om jag förstod läkaren rätt. 

Nu har jag iaf fått ordinationen att vara i liggläge ett tag framöver och dricka mängder med coca cola, äta koffeintabletter och ta två citadon var sjätte timme. Koffeinet kan lätta på spänningen i huvudet och citadonet är ju smärtlindrande. Har det inte lättat eller gett med sig inom en vecka så kommer jag att få göra en blood patch. Vilket är en spruta i ryggen som täpper till det där hålet som den förra sprutan gjorde om jag förstod det rätt. Ville inte lyssna överdrivet mycket på sånt som skrämmer mig, jag lät Per göra det åt mig. Och så tar jag det om det blir av senare isåfall.

Det positiva med denna huvudvärken är att jag har åkt på en mildare variant av den och att det troligtvis går över av sig själv inom några dagar. Jag som är så spruträdd hoppas verkligen att det ger med sig av sig självt!  


Nej nu måste jag amma lilleman och ta mig till sängen. Är galet trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar