fredag 13 mars 2015

146. Tankar kring Edith och lillebror.

Edith-Lily maj. Vilken fantastisk liten person. Hon säger så fantastiska saker hela tiden. Jag önskar att jag kom ihåg att skriva upp allt hon säger men det kommer ju nya saker hela tiden. 
Iallafall så tror jag att Edith börjar vänja sig vid tanken på en lillebror nu. Jag tror inte riktigt att hon förstår vad det egentligen innebär men jag tror att hon förstår att det är en bebis åtminstone. Hon pratar hela tiden om att hon ska få en lillebror precis som Pingu. Vi har förklarat att hennes lillebror inte kommer att vara riktigt lika rolig i början som pingus lillebror utan att han nog mer kommer att ligga och sova och äta och gråta mycket. Men hon säger godnatt lillebror och vill pussa och krama på magen varje kväll. Hon pratar om lillebror och undrar mycket och vi försöker att svara så gott det går. 

Vi har så smått börjat att introducera henne för vad som komma skall. Visat henne hans små kläder och visat henne film och bilder på när hon själv var bebis. Vi läser lite syskonböcker och tar det lite steg för steg. Vi har inte velat säga så mycket om det innan men nu vill vi ändå börja göra henne lite mer införstådd i det hela, det börjar ju ändå närma sig så att säga. Hon tycker att lillebror har väldigt små blöjor och en liten kattmössa. Eftersom att den enda i familjen som får på sig hans mössa är katten. 


I måndags köpte vi en ny barnvagn också så nu har vi en dubbelvagn. Edith vill sitta i vagnen hela tiden och berättar och pekar vart lillebror ska ligga. Hon går runt och säger åka min och lillebrors vagn. 

Det känns bra att hon verkar positivt inställd just nu. Pratar om det med glädje. Sen så förstår ju jag att det kommer att bli en jättestor omställning för henne det här  och att det kommer att vara en svår och tuff omställning det här med att få ett syskon. Det kommer nog att gå mycket upp och ner. Jag kommer själv ihåg hur det var när jag fick en lillebror. Det gick upp och ner med känslorna hela tiden. Jag tyckte om honom så mycket men ändå så blev jag så svartsjuk. Men syskon är ju det bästa man kan ha om ni frågar mig så i slutändan hur det än går på vägen dit så kommer det nog bli bra det här med! 

Vi har läst på enormt mycket om hur man kan göra för att underlätta övergången från att vara det enda barnet till att få ett syskon och plötsligt vara två. Det känns så viktigt att det blir så bra som det bara kan bli och att Edith inte känner sig åsidosatt samtidigt som den nya lilla krabaten kommer att kräva mycket tid och uppmärksamhet. Men vi har frågat runt, läst på och diskuterat det här så mycket med varandra jag och Per nu att det känns som att vi är så pass redo som man kan bli. Vi vill känna oss väl förberedda på vad som komma skall och det tror jag att vi är. Så mycket som man kan vara innan man varit i en situation. Det vi känner passar just nu kanske inte passar när bebisen kommer men det känns ändå bra att vi går in i det här med lite tips och saker att tänka på. Det är ju trots allt snart dags nu.   



Tänk att våran lilla tjej ska bli storasyster inom kort. Det känns så overkligt och jag kan knappt förstå att det snart är dags. Om några veckor har vi två små lamm här hemma:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar