lördag 24 januari 2015

131. Breathe.

I onsdags var jag till mödravårdspsykologen igen för att prata om förlossningen. Och jag måste säga att de här samtalen verkligen hjälper! Denna gången jobbade vi med andningsövningar som ska få mig att slappna av och få kontroll över min kropp. Jag har ju sysslat mycket med sånt förut i och med att jag mediterat. Jag har även använt mig mycket av andningsövningar då jag haft mina panikångestattacker. Men man kommer ur det så lätt då man inte använder det lika ofta längre. Iallafall så fick jag lära mig en övning som det är tänkt att jag ska använda mig utav under förlossningen. Framförallt då när de ska ta sprutan på mig eftersom det är den jag är mest rädd för. Jag ska verkligen ge detta ett ärligt försök och träna träna träna. Jag har ungefär 12veckor på mig att bli av med mina rädslor. Eller lite rädd är det ju inget fel med att vara det tror jag helt ärligt att de allra flesta kvinnor är inför en förlossning. Det är ju inte precis en dans på rosor. Men så rädd att det känns som att jag ska dö, att jag får panik och glömmer bort att andas när jag bara hör ordet förlossning det är inte en normal rädsla. Och den ska jag försöka att bota lite. Så att jag förhoppningsvis när den stora dagen är kommen kan njuta lite av det faktum att jag kommer att få träffa våran son och inte tro att jag ska dö. För risken att jag kommer att dö under så kontrollerade former som ett planerat kejsarsnitt den är ju trots allt väldigt liten om ens där. Så nu gäller det att andas in och känna hur kroppen fylls med kontroll. Andas in och andas ut, andas in och andas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar