måndag 19 januari 2015

129. Vecka 26

I fredags gick vi in i vecka 26 och snart har även halva den veckan gått. Nu är det inte länge kvar tills vi är i vecka 30 som är mitt nästa delmål. Tiden har gått så olidligt sakta men  ändå så har den flugit fram. 

Det är ju egentligen helt otroligt vad människokroppen klarar av. Jag har fått höra av både sjukvårdspersonal och andra att vissa kroppar inte är gjorda för att klara av en graviditet så bra och att jag är en av dem och jag kan ju inte annat än hålla med då jag drar på mig alla möjliga krämpor och besvär. Men ändå så går det ju, om än det är väldigt tungt och min kropp garanterat kommer vara helt utmärglad i april. Med tanke på att jag knappt kan röra mig vilket resulterar i att jag är helt otränad numera. Men foglossningarna är ju så intensiva att det bara inte går. Jag saknar promenader och träningspassen hemma. Jag saknar att röra på mig något otroligt. Jag är så glad över att jag har vattengympan på torsdagar eftersom den än sålänge går bra, det är några övningar jag fått sluta med men de flesta orkar jag fortfarande göra. Men när bebisen kommit ut och kroppen läkt då ska jag äntligen få börja röra på mig igen. Och som jag längtar efter det! 



Iallafall så är bebisen nu ca 35cm lång och väger mellan 800 och 900gram. Bebisens lungor utvecklas nu mycket och  de tränar på att dra in och ut fostervatten precis som när man andas. Han kan nu öppna och stänga sina ögon och de är helt färdigutbildade. Även ytteröronen är helt färdiga. Bebisen reagerar nu på beröring. Huden har också hunnit bli lite tjockare och är inte längre lika genomskinlig.  Skelettet hårdnar alltmer och bebisen har nu chans att överleva utanför magen ifall det skulle bli så. 






Jag tycker att magen har växt jättemycket bara under den senaste veckan och jag börjar känna mig riktigt stor nu. Allt som allt har jag nu gått upp nio kilo vilket är riktigt bra gjort med tanke på att jag gick ner sex kilo under de första femton veckorna. Mat och dryck klockan ger resultat på åtminstone vikten! Med Edith gick jag upp 27kilo men tappade fjorton av dem samma dag som hon kom ut och de andra 13kilona tappade jag under de kommande två tre veckorna. Det ska bli spännande att se hur mycket jag går upp denna gången. Och ifall jag kommer samla på mig lika mycket vätska. Jag har varit grymt duktig på att använda stödstrumpor och har haft dem på mig varendaste dag sedan jag fick veta att jag var gravid. Jag får inte på mig vigselringen längre men jag har inte svällt så pass mycket att det syns med blotta ögat.  



Magen i vecka 26.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar