söndag 14 december 2014

114. Vecka 21.

Vi är i vecka 21 och det har nu gått fler veckor än vad vi har veckor kvar. Vi har sjutton eller arton veckor kvar beroende på när snittet blir. Det  är lika många veckor kvar som den första delen av graviditeten var extremt jobbig. Och de veckorna klarade jag av. Nu när jag ändå mår lite bättre så kommer de här veckorna säkert att gå mycket snabbare. Och så är det ju jul och nyår och det får ju tiden att gå lite fortare det med! 

Bebisen är nu ca 26cm lång och väger ungefär 400gram, huvudet är ca 4cm i diameter. Fostret kan nu höra och reagerar både på ljud och ljus. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har också fått den största delen av sina nervceller nu. 


Jag mår lite bättre nu och det är inte riktigt lika jobbigt att leva längre om man kan säga så. Jag mår fortfarande jätteilla och måste äta sova dricka efter ett schema annars faller allt och utan mediciner kan jag knappt resa mig upp på morgonen men ändå, det är bättre och man får ta det för vad det är! Antagligen så är det nu så bra det kan bli och jag är nöjd med det isåfall! Jag behöver inte vara inlagd hela tiden längre och spendera massor av tid på sjukhuset. Jag har tillräckligt med ork för att vara hemma och för att kunna göra saker i ett lugnt tempo. Och det är jag så nedrans tacksam för! 
Kanske mår jag bättre för att det är en pojke denna gången, många säger att det är så iallafall. Hur som helst så spelar det ingen roll varför det är så bara det är så!


 Magen tidigare idag:)

Magen börjar kännas stor på höjden nu men annars tycker jag inte att det hänt så mycket mer med den om jag ska vara ärlig. Den känns mer jämnstor och avlång nu än vad den gjorde för några veckor sedan. Kanske är det därför jag börjat bli mer andfådd. När jag ligger ner raklång så känns det som att jag inte får någon luft och när jag försöker dra djupa andetag så går det riktigt inte hela vägen längre. Jag hade glömt att det var så förra gången, men sakta kommer minnena tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar