tisdag 9 december 2014

112. Vecka 20.

Igår gick vi in i vecka 20 vilket innebär att vi nu bokstavligt talat klarat oss igenom halva tiden av graviditeten. Det är helt ofattbart efter alla dessa månader med kämpande och slit. Jag trodde aldrig att det skulle hända. Vilken wowkänsla att ha kommit såhär långt trots mitt mående. Jag tror inte heller att vi ska behöva gå till vecka 40 då vi ska göra ett snitt så vi har nog mindre än 20veckor kvar nu. Hur som helst så kan vi nu börja räkna ner istället för upp. Jag har haft vecka 20 som min andra milstolpe. Och nu har jag klarat mig även hit! 


Fostret är nu ca 25cm lång och väger ca 360g. Hen har nu fått ögonfransar och ögonlocken är färdiga. Kanske har det börjat komma hår på huvudet. Fostret har fått känsel och kan reagera på smärta. Kroppen är också  mer proportionerlig nu och ser nu färdigt ut fast i miniatyr.


Jag tycker det är så fascinerande hur det fungerar, att det ligger en liten minibebis där inne och gror. Jag börjar känna mig lite piggare och om jag jämför med den förra graviditeten så går det bättre nu än vad det gjorde förra gången. Många tror att det kommer att bli en pojke bara för att jag inte längre kräks lika mycket som jag gjort tidigare eller gjorde förra gången. Jag vet inte om jag tror på att mitt mående skulle ha något med könet att göra men vi får förhoppningsvis se vad det är för en liten bebis där inne på onsdag och då får vi väl se om folk har gissat rätt eller inte. 

Jag tror att det är en tjej där inne då jag känner in energierna bebisen avger. Men varför jag känner de energierna kan ju med stor sannolikhet ha att göra med att det ju är det jag har att relatera till eftersom att jag har en dotter sedan innan. Men vad det egentligen är som gömmer sig där inne i magen, det spelar verkligen ingen som helst roll för våran del då det vi vill ha mest av allt är en frisk liten bebis! Men nyfiken det får man ju vara för det säg!

Här var jag ju fortfarande i vecka arton och nog har det hänt lite mer med magen nu alltid! Har inte hunnit ta några nya kort ännu så denna får allt duga! Ska försöka ta nya magbilder imorgon tänkte jag:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar