måndag 10 november 2014

105. vecka 16.

Idag går vi in i en ny graviditetsvecka. Närmare bestämt vecka 16 vilket innebär att det redan gått fyra månader av denna graviditet. Vi börjar närma oss halvtid nu känner jag. Mitt första delmål var att klara mig till vecka tolv och det gjorde jag ju. Och nu är mitt andra delmål att ta mig till vecka 20. 

Fostret är nu ca 16cm långt från huvud till fot och runt 12cm långt från huvud till stjärt. Hen väger nu ca 80g. Armar och ben är färdigbildade och alla lederna fungerar. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler.

Jag hoppas på att få må lite bättre resten av denna graviditet och kunna njuta lite mer utav det än vad jag kunnat hittills. Magen växer på och kommer nog att bli en hel del större de närmaste veckorna med tanke på hur mycket fostret kommer att växa! 
Än så länge har jag bara gått upp 1kilo under graviditeten vilket inte är så konstigt med tanke på att jag kräkts så mycket. Barnmorskan sa att jag skulle se det som något positivt då det inte blir så tungt för foglossningen. Men det är ju som sagt ett bra tag kvar så det kan ju hända att jag hinner gå upp lite till, hehe. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar