torsdag 5 juni 2014

069. I made it!!

Nu är jag klar med skolan för den här säsongen och jag är så jävla nöjd med mig själv. Jag har verkligen fått kämpa mig igenom den här mattekursen då livet satt käppar i hjulet under året som gått. 

Jag började ju läsa den här kursen då Edith nyss kommit till världen. Jag tror att hon var två veckor gammal. Jag mådde inte bra då, samtidigt som jag inte kunde fokusera på något annat än just min dotter. Hon var det vackraste jag sett och jag kunde stirra på henne i timmar. Att öppna upp matteboken och plugga då jag dels mådde pyton och dels inte hade ögon för någon annan var tungt.  Sen att jag led av en förlossningdepression följt av panikångestattacker var och varannan dag har ju inte direkt underlättat det för mig. Mitt i allt detta har jag försökt att vara den bästa mamman jag kan vara för Edith. Jag har kämpat med att få börja må bra och ta mig ur sjukskrivningen och utan att gå in på för mycket så har det varit rent ut sagt förjävligt jobbigt. 

Men jag har ändå lyckats göra klart matten. Och matte för mig det är det värsta som finns, det är så tråkigt och oinspirerande. Siffror och logiskt tänkande, uppgift på uppgift som testat mitt tålamod. Jag har varit sjukt irriterad många gånger men nu är jag banne mig klar och det är värt att firas! En kurs är inte så mycket egentligen men för mig har detta varit som att bestiga ett berg som inte går att bestigas. Jag har lyckats med det omöjliga. 

När jag gick i gymnasiet så fick jag höra av min mattelärare att jag var alldeles för dum för att förstå mig på matte. Jag blev underkänd i a-kursen och så reducerade hon b-kursen utan att ens ge mig en chans att försöka. Då hon menade på att jag ändå aldrig hade klarat av det. Så för mig att ha klarat av a-kursen trots alla hjärnspöken  hon etsat fast i mig, det är den största bedriften jag någonsin gjort i skolan. Och att ha gjort denna kurs samtidigt som jag mått så dåligt som jag gjort under det här året och ändå klarat av den med toppbetyg det är får mig att vilja springa hem till min gamla lärare knacka på hennes dörr och visa henne hur fel hon hade. Det visar sig att jag inte bara klarat av kursen, jag är faktiskt riktigt bra på matte.

Det jag ville komma fram till var att jag är så sjukt stolt över mig själv och att jag härmed har sommarlov!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar