fredag 30 maj 2014

062. Edith du är min ögonsten.

Edith är så jäkla underbar på alla sätt! Hon får mig att skratta dagligen och hon är så himla egen på det absolut bästa sättet en människa kan vara egen. Nu har hon t.ex. fått för sig att man ska äta maten med ett kryddmått. Så hon tar sina makaroner eller vad det nu kan vara och lägger dem en och en i kryddmåttet och så äter hon sin mat sedan. 

Eller en sån sak som att hon ska välja sina egna kläder och ibland kan det bli hur knasigt som helst, men allt klär ju såklart en skönhet! Hon är en liten tjej som vet vad hon vill och som ser till att det blir så. Hon fick ett par klargröna stövlar som vi beställt ifrån farmor i måndags och nu ska hon ha på sig dem hela tiden. Hon har dem på sig inne och ute oavsett om det är sol eller regn. Hon vill t.o.m. sova med stövlarna på men där går gränsen här hemma. Hon får gärna gå runt i stövlarna för våran del men att sova med dem är nog inte så lyckat:) 

Sen så har hon börjat dansa och sjunga och hur kan man inte bli glad av att se det! Edith har också fått ett stort intresse för att måla, så numera när mamma och pappa målar målar Edith också. Det är ju bara så kul att hela familjen delar samma intresse! Det är dock mindre roligt att hon börjat måla på möbler och väggar. Inte för att jag egentligen bryr mig så mycket om hon gör det hemma. Men kanske dumt ifall hon målar hemma hos andra. Edith målar så vackert och hon är en sann konstnär redan:) 
 

Edith är otroligt envis. Då hon inte får som hon vill så lägger hon sig ner på golvet och demonstrerar. Hon ger inte upp, ifall hon vill vända på gåvagnen t.ex. men att den fastnat så fortsätter hon tills det är gjort. Arg som ett bi men med lyckat resultat. Att vara envis och veta vad man vill är ju en bra egenskap för det mesta kan jag tycka. 


Jag ser så otroligt mycket av mig själv i Edith samtidigt som jag ser lika mycket av Per i henne. Och även om jag ser mycket av oss i henne så ser jag henne allra klarast. Hon är ju trots allt Edith mest av allt.  Edith är det absolut bästa vi någonsin gjort och det som jag är absolut mest stolt över i livet. 
Jag tycker att det är så otroligt häftigt att se hur Edith har börjat växa fram och ta plats. Hon är så full av personlighet och glädje, hon skrattar för jämnan och är för det allra mesta glad. Att vara förälder till Edith är en fantastisk upplevelse och hon lär mig nya saker hela tiden. Edith är det absolut största utmaningen jag tagit mig an men också den absolut bästa. Jag har verkligen utvecklats till de bättre sedan jag blev mamma till Edith. Hon har verkligen hjälpt mig på många sätt. Inte visste jag att man kunde älska såhär mycket. Att det kunde finnas plats för så mycket kärlek. Herregud vad jag känner mig lyckligt lottad som får dela all den kärlek med Per och Edith. 




Edith leker med katten!:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar