måndag 17 mars 2014

015.

Jag har ju inte uppdaterat er om hur det går med amningen nu på evigheter känns det som. Det gick ju mycket bättre där ett tag men sedan så gick det sämre igen. Edith ammar nu en gång om dagen och då hon ska sova mellan tre och fem gånger per natt. 

Jag måste verkligen skärpa till mig och sluta låta henne amma en gång per dag och på nätterna. Kvällsmål och tidigt morgonmål kan vi ta sedan  Det är ju många barn som äter välling annars då också. Men just de andra målen förstör så mycket. Detta måste verkligen få ett slut. Det känns som att det var igår som hon var åtta månader och vi bestämde oss för att börja trappa ner amningen. Nu är hon snart 13månader och vi har tagit kanske två steg av tio framåt. Det känns som att vi står och trampar på samma ruta fortfarande.


Det är så frustrerande hela situationen. Och allting blir till en ond cirkel. Jag vill inte amma henne längre och mår väldigt dåligt just nu. Det tar mycket energi både psykiskt och fysiskt att amma så jag blir helt utmattad av att hon äter så ofta på nätterna. Jag blir också väldigt trött av att amma henne så många gånger. Hon blir väldigt pigg av att amma och vill ofta kliva upp och leka mitt i natten. Vilket i sin tur leder till att hon blir trött om dagarna. När Edith blir trött blir hon ofukserad vilket leder till att hon inte vill äta vanlig mat och såhär håller det på.

Och det borde vara så lätt att bara sluta helt och hållet men jag har varken orken eller energin att ta dessa fighter som jag mår nu och Per kan omöjligen göra allt själv. Så istället kämpar vi på halvdant och hoppar tre steg fram ett kliv bak osv. 



Vi har försökt att svälta henne, vi har försökt med att vara snälla och låta henne äta vad hon vill så att intresset för mat ska växa, vi har kört med superfasta rutiner, vi har testat att inte ha några rutiner, vi har testat att flaskmata henne två gånger om dagen i snart ett halvår och hon bara fortsätter att vägra.
Det är så tröttsamt. Men nu då vi båda två kommer att vara hemma tillsammans så blir det lättare att vara stark. 

Vi har blivit tipsade om att pumpa ur mjölk och testa ge henne min mjölk i stället för välling och på så sätt sluta amma. Så nu tänkte vi testa det också. Om det funkar så kommer jag att pumpa ut mjölk till de målen hon får ha kvar och så kommer vi förhoppningsvis att kunna byta ut mjölken emot välling och på så sätt sluta helt. Men vi får väl se. 


Vi kan ju omöjligen vara ensamma om detta amningskrig och Edith kanske har vunnit några slag men jag vill tro att Per och jag kommer att vinna det stora kriget. 

 Mina finaste hjärtan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar