söndag 12 januari 2014

919. Nyårslöftet 2014.

Nyårslöften. Är det något ni brukar köra med? Jag brukar inte avge några direkta nyårslöften för jag har aldrig haft några behov av det riktigt. Men i år har jag faktiskt avlagt ett nyårslöfte.



Jag ska försöka få mig själv och min familj att äta mer nyttigt igen. Och att köpa mer fairtrade och ekologiska varor. Jag har ju varit en riktig hälsoguru en gång i tiden. Då köpte jag bara fairtrade och ekologiska varor och åt så hälsosamt att det blev ohälsosamt om ni förstår vad jag menar. 

Jag är ju också utbildad fairtrade ambassadör och har en hel kunskap inom detta ämne. Det är bara det att jag hamnat på latsidan de senaste åren. Men nu får det vara slut på det tänkte jag. 


Nu när jag har Edith har jag börjat tänka mycket på det här med att vara "nyttig" igen. Och vad man stoppar i sig egentligen. Om jag gjort det förut så kan jag ju göra det igen, gör om och gör rätt!
Jag är väldigt kluven till att låta Edith äta kött t.ex. för jag tror verkligen inte att det är bra för vare sig människor, eller djuren eller för miljön. Jag har själv varit vegetarian i åtta år och har sakta börjat utesluta mejeriprodukter och ägg genom att byta ut det emot havremjölk och mandelmjölk och liknande.

Jag blev vegetarian för att jag tyckte att kött smakade så fruktansvärt äckligt och att det var äckligt att äta lik. När jag flyttade till linköping läste vi väldigt mycket om mat och kost och miljö och där lärde jag mig väldigt mycket om alla fördelar med att vara vegetarian och blev också vegan för ett tag. 
Jag kunde dock inte hantera att vara vegan och blev dålig. Tillslut fick jag börja att äta mejeriprodukter igen. Men denna gången gör jag det på rätt sätt. 

Och jag har väldigt svårt för att dricka mjölk t.ex. Jag ser kospenar som dinglar framför mig och så tänker jag på hur kornas hår och hudpartiklar flyter runt i mjölken och så vill jag bara spyyyyy!!

Haha men nu var det inte det jag skulle prata om.  Jag ska försöka att inte skena iväg och skriva ett inlägg långt som en bok  men jag har ju så mycket att säga i detta ämne. 


Hur somhelst så anser jag att vi äter nyttig bra och vegetarisk kost till middag och lunch osv. Jag känner mig hälsosam och det är inget fel på det vi äter egentligen. Så det är inte det jag tänker på. Men det kan bli så mycket bättre! Och jag menar inte att vi ska utesluta allting onyttigt bara sådär och aldrig köpa en godisbit igen. Men vi ska försöka att bli ännu nyttigare och ännu bättre. Vi kan börja välja vilka produkter vi ska använda oss av, läsa mer på innehålls förteckningar och tänka till för både oss och för moder jord och djuren.  


Jag har ju velat vara vegan i flera år och har nu infört en vegansk middag i veckan för hela familjen! Sen så ska jag åtminstone i januari äta bara frukt till frukost. Jag vill inte lova att jag ska göra det hela året för om jag avger ett sådant löfte känner jag mig pressad och kvävd. Men vi tar det månad för månad och så får vi se hur det går:)

Dagens frukost som bestod av 1 mango, 1½banan med kanel, 1 apelsin och en  ½honungsmelon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar