söndag 22 december 2013

904.

Eddan sover och jag tänkte gå och baka lite havreflarn till julafton. Det är ingen julafton utan havreflarn med grädde och så är det bara! 

Efter det så tänkte jag lägga mig i soffan och stänga av hjärnan ett tag. Jag känner mig helt psykiskt dränkt. Jag går verkligen på reservbatterierna just nu. Är i  princip redo att lägga mig ner på golvet och gråta bara för att allt känns så tungt och jobbigt. 


Julen överhuvudtaget är så fin men så sorglig på samma gång. Jag har så svårt att hantera alla känslor som sköljer över mig. Jag saknar alltid farmor sådär brutalt mycket på julen. För mig så var hon jul. Och utan henne har det som aldrig blivit någon riktig jul igen.

Men i år så har jag ändå en bra känsla över julen. Jag ska få fira den med min fina familj och med min alldeles egna dotter och den känslan är ju oslagbar men ändå så känner jag den där saknaden. Allt hade ju varit så perfekt om hon bara varit med oss. 

Vi har också turen att få fira denna julen både med min mamma och mina syskon och med Pers mamma och hans syskon! Det känns helt otroligt att få fira jul med våra mammor efter så många år med  julaftnar utan dem. Och att Edith ska få fira sin första jul med både farmor och mormor det är ju guld värt. Så jag försöker att tänka på allt det positiva istället för på allt det sorgliga. 




 Sen så måste jag bara lätta på hjärtat och berätta att jag tänker  mycket på alla dem som inte har någon att fira jul med, som inte har någon att  dela denna "glädjens" dag med och då får jag bara så fruktansvärt ont i hjärtat. 

Här ska vi sitta inne i värmen och fira jul och ha det trevligt  då det finns människor som sitter där helt ensamma i mörkret och önskar att dagen bara ska ta slut. Julen känns som en elak påminnelse om att de som är ensamma är just ensamma. Sen så är det som att alla vi andra slänger det i ansiktet på de ensamma då vi firar tillsammans. 

Åhh jag tycker ju att det är mysigt att fira jul också, få träffa familjen och bara rå om varandra. Men det är definitivt med ett dåligt samvete jag gör det. Å andra sidan så mår säkert inte de ensamma bättre av att jag sitter och lider.

Nej nu måste jag gå och baka innan jag gräver ner mig själv i mörka tankar. Jag ska försöka att tänka ljusa tankar och ta vara på den här julen till hundra procent! 


Finaste underbaraste lilla juleddan. Vad skulle vi ha gjort utan dig. Jag älskar dig mer än alla körsbär i Skåne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar