tisdag 16 april 2013

802.


Jag har hittat en lista om graviditeten och förlossningen på internet som jag tänkte att jag skulle lägga upp här på bloggen. Inte så kul för andra att läsa kanske men kul för mig att gå tillbaka om några år och läsa. Så här kommer det! 


När fick du reda på att du var gravid?
Den 21 juni. Jag förstod att jag var gravid eftersom jag mådde så fruktansvärt illa.

Var bebisen planerad?
Ja, detta var en planerad och mycket efterlängtad liten bebis!

Mådde du illa mycket?
Ja.. Konstant hela tiden, dygnet runt i från vecka 3 tills lilla Edith kom ut.

Hur blev ditt hår?
Ingen större skillnad, jag klippte dock av mitt hår eftersom det var i vägen när jag kräktes hela tiden.

Hade du mycket halsbränna?
De sista månaderna var förjävliga, halsbränna och magkatarr. Iofs rätt så väntat när man kräks hela tiden.

Grät du för ingenting?
Ja, fast det gör jag ju alltid, hehe. Brukade b.la. gråta när bilar körde om mig när det blev tvåfiligt på vägarna.

Var du känslig?
Ja det var jag, värre än vanligt, trodde aldrig att det var möjligt. 

Det knäppaste du gjorde under graviditeten? 
Jag glömde Per i bilen. Vi skulle åka och handla och jag hade glömt börsen uppe. Så jag sprang upp för att hämta den och glömde i samma veva bort varför jag sprang upp. Så jag gick och satt mig och kollade på tv och gosade med katten. Efter en sisådär tio minuter så ringer Per och frågar vars jag är eftersom han sitter och väntar på mig i bilen. Hehe.  

När kände du bebisens första sparkar?
Lördag den 8e september och då var jag i vecka 15. Jag var ute och körde bil då jag kände den första sparken. Jag var tvungen att stanna bilen i en parkeringsficka och ta in det och ringa Per såklart:)


När kände din partner den första sparken?
Det var en torsdagkväll och vi skulle precis sova, då puffade hon till och Per kände det för första gången. Jag var då i vecka 16. 

Var du ofta orolig?
Hela tiden, jag var orolig att det skulle vara något fel på bebis eller att det var något fel på mig eftersom jag kräktes hela tiden. Jag drömde mardrömmar konstant och oroade mig hela tiden över att behöva åka in till sjukhuset.

När började du läcka bröstmjölk?
De sista veckorna i graviditeten. 

Samlade du på dig gravidtidningar och böcker? 
En hel hög med tidningar och en och annan bok.


Sparkade bebisen mycket? 
Ja hela tiden och hårt också. Hon var riktigt livad där inne:)

Fick du bristningar? 
Ja. Jag trodde att jag klarat mig undan det men i vecka 38 så kom det två streck på magen och i vecka 39 så hade bristningarna exploderat på magen. (om man frågar mig)
Men min mage var ju groteskt stor och speciellt i slutet så egentligen är inte det så konstigt. Mitt magmått gick från att vara 67cm till att vara nästan 130cm.  

Blödde du någon gång?
Nope.

Levde du på som vanligt? 
Nej, jag var sjukskriven hela graviditeten och mitt liv stannade i princip av helt och hållet.
Jag var på sjukhuset minst en gång i veckan och var inlagd en hel massa.
 
Hur gammal var du när du blev gravid? 
24år.


Hur tog era föräldrar det?
Våra föräldrar tog det jättebra! De hade anat att det var på gång och blev verkligen jätteglada när de fick höra nyheten:)

Hur tog din partner det? 
Han blev jättelycklig över nyheten men lite chockad. Ringde ner till honom på jobbet och berättade det. Jag skulle egentligen hålla mig och överraska honom när han kom hem men jag kunde inte hålla det hemligt mer än fem minuter. Som vi hade väntat och så bara pang så händer det! 

Var bodde ni? 
I samma hyreshus som vi bor i nu, fast på nedervåningen.

Hur ofta gick du till mvc, specmödra?
En gång i veckan, ibland mer.

Hur många ultraljud gjorde du?
12 stycken.

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag ville föda vaginalt och utan smärtlindring, kanske lite lustgas på sin höjd. Jag ville att förlossningen skulle gå fort och att allt skulle gå så bra som det bara kunde gå.

Hur började din förlossning?
Med igångsättning klockan 12.05

Hur många timmar tog din förlossning?
10 fruktansvärda timmar.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Med akut kejsarsnitt.

Hur mycket var du öppen när du kom in?
2,5cm.


Vilken smärtlindring tog du?
Lustgas, som inte hjälpte någonting. Och sedan spinalbedövning och morfin. Skönaste känslan någonsin när all smärta bara försvann och jag inte längre kände någonting.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Ingen tid alls. Eftersom dom skar ut henne. Just för att mina krystvärkar inte tryckte ut henne. Lilla Edith tryckte åt ett helt annat håll än mot utgången. Bra krystvärkar men dåligt utfört.

Blev det komplikationer?
Ja. Bebis ville inte komma ut och tryckte åt ett helt annat håll än utåt. Gjorde dödsont och bebis blev jättestressad och jag totalt utmattad. 

Fick du sy?
Yes, jag fick sy ihop magen. 

Vad tyckte du var jobbigast?
Att se Per så fruktansvärt rädd, han var hela tiden lugn och ett enormt stöd men den blicken alltså. Och tanken på att dö. Jag var helt säker på att jag skulle dö. Tur att vi lever i 2013 och inte 1913 för då hade jag dött i barnsäng och säkerligen Edith också. Huvva hemska tanke.  Men värst av allt var nog att bebis var jättestressad och pressad och att veta om det och inte kunna göra något. Paniken alltså.

 
Var du rädd för något?
Ja att jag ock bebis skulle dö.

Skrek du?
Ja, konstant hela tiden. Jag skrek och åmade mig så att sköterskorna fick hålla fast mig och trycka ner mig i sängen.


Hur många var inne i förlossningsrummet? 
Jag, Per, två barnmorskor och till och från en läkare i förlossningrummet. I operationsrummet var det Jag, Per, barnmorskan, två läkare, narkosläkare, två barnläkare, sköterskor och säkert några andra också. Ett hav av människor var det iallafall. 

Hade du någon nära med dig? 
Per, min älskade man. Vad hade jag gjort utan honom. 

Hur var vikt och längd? 
4185g och 54cm lång

Ögonfärg? 
Jättemörka nästan svarta ögon då, gråa ögon nu. 

Hårfärg? 
Brunt med lite röda drag. 

Ammade du? 
Ja. 

Ammar du nu? 
Ja, och det går jättebra. Kul att något gått bra! Jag helammar och har tydligen väldigt fin och tjock mjölk vilket resulterar i en liten Edith med hull. Har också överflöd av mjölk, men det är ju bra för då kan man frysa in och ge henne sedan:)

Hur gammal är bebisen nu? 
Edith är hela 6veckor. 

Vad tyckte du om förlossningen?
Det var det mest fruktansvärda jag någonsin varit med om och jag vill aldrig uppleva den mardrömmen igen. Jag drömmer mardrömmar om förlossningen på nätterna. Jag drömmer också mardrömmar om att jag är gravid igen. Men fin man som jag har så har han ringt till psykiatrin och ordnat så nu får jag gå och prata om det och bearbeta allt. Så kanske så kommer det kännas bättre tillslut.


Vill du ha en till? 
Jag skulle gärna ha ett till barn någon gång och då gärna en pojke. Men jag vill inte vara gravid igen och jag vill inte föda barn igen. 

Planerar ni ett till barn? 
Nej, inte nu.

När kommer andra barnet? 
...

Hur är ert förhållande nu? 
Det är starkare än någonsin. Man växer i svåra situationer och Per har verkligen varit min klippa och min räddning i dessa mörka tider. Jag älskar honom mer nu än vad jag gjorde förut. Om det nu är möjligt<3

Vilken vecka födde du i?
Vecka 40+2.

  Edith när hon var ett halvt dygn:)

 



 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar