torsdag 14 februari 2013

787.

Inatt drömde jag den finaste drömmen, jag var helt säker på att det måste vara på riktigt. 

Jag drömde att hon kom till världen. 
De sa att hon vägde 3115g och var 49cm lång. Hon hade fullt med hår på huvudet och ungefär samma frisyr som Per när han är nyvaken. Och hon var så lik honom.  Vi klädde på henne de gula hängselbyxorna i frotté med beiga prickar och så en beigerandig body under det. Bara en sådan sak. Precis de kläderna har vi hemma. Jag höll i henne och hon var så himla vacker, hon var det mest fulländade jag någonsin vilat mina ögon på. 

Farmor var där också, hon log och sa att hon kunde se att jag verkligen var lycklig nu. Hon var inte orolig längre. Jag var så glad över att hon fick träffa Per och att hon älskade honom precis lika mycket som jag gör.   
Hon höll i våran lilla tjej och sa att allt kommer att gå bra.

Helt plötsligt så ringer väckaren och jag inser sakta att allt bara vara en dröm. Hon är fortfarande kvar i magen och inte i min famn. Farmor var också borta. Men drömmen kändes bara så himla verklig. 

Fast jag vet att den inte kan vara det eftersom farmor är död. 
Drömmen som gjorde mig så lycklig i sömnen känns snarare som en kniv i ryggen i vaket tillstånd. 
Det här fick mig att inse att farmor aldrig kommer att få träffa Per. Hon kommer aldrig få träffa mannen som får mig att vilja vara en bättre människa. Hon hade älskat honom så mycket. 
Det är jag säker på.
Hon kommer inte heller att få träffa bebis. Den första personen jag hade ringt hade varit farmor om hon bara funnits kvar. Farmor var alltid den första som fick veta allt som hände mig. Den enda som fick veta saker många gånger.

Fyra år har gått sedan du försvann, men saknaden gör fortfarande lika ont. Vissa dagar lite mindre, men vissa dagar som just idag så gör det så fruktansvärt ont. Det känns ungefär som att något i mig sprängs och splittrar sönder både hjärtat och själ i en enorm våg av saknad och tomhet.
Jag har ett hål i mitt hjärta som du en gång brukade fylla som nog aldrig kommer läka. Och det behöver det inte heller. För det finns ingen som du.

En sak är jag säker på och det är att du vakar över både mig, Per och våran lilla tös. Vi har en skyddsängel med ett hjärta av guld.  

Och du kommer alltid att finnas med oss. Jag har berättat allt jag kan minnas om dig för Per, så på ett vis är det som att han också känner dig. Och jag kommer att berätta om dig för bebis också. Hon kommer att växa upp med dina kloka råd och hon kommer att veta vem du var. Det ska jag se till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar